Tytułem wstępu

Na wstępie chciałam zaznaczyć, iż blog mój w żaden sposób nie aspiruje do miana jakiegoś poważniejszego przedsięwzięcia naukowego i ma głównie charakter hobbystyczny i w pełni amatorski. Intencją moją było, jest i będzie, zachęcenie czytelnika do odwiedzenia tych cudownych miejsc w Polsce oraz do zapoznania się z ich historią, klimatem. Poszczególne teksty (głównie w opisach miejscowości) pochodzą nieraz z trzech-czterech źródeł (całkowicie ze sobą przemieszanych), tak więc zdecydowałam się (przed wszystkim ze względu na czytelność i specyfikę przekazu www) nie podawać dziesiątków przypisów do każdego liczącego parę słów fragmentu. Informacje zamieszczone w w moim blogu dotyczące zamków pochodzą głównie z "Leksykonu zamków w Polsce" [ autorzy: Salm Jan, Kołodziejski Stanisław, Kajzer Leszek] oraz stron internetowych poświęconych temu zagadnieniu. Zaś wiadomości dotyczące samych miejscowości znajduję głównie w Wikipedii, na stronach tych gmin i miejscowości, bądź też ze stron prywatnych poświęconych danym miejscowościom czy obiektom. Jeżeli jednak, ktoś poczuje się urażony gdy wykorzystam jego wiadomości, proszę o kontakt. Napiszę sprostowanie lub usunę takowe wiadomości z mojego bloga.

Będę ogromnie wdzięczna za wszelkie uwagi, zarówno dot. ew. błędów rzeczowych, ortograficznych, faktograficznych i innych. Propozycje, pomysły, sugestie dot. układu treści, nowych tematów, i inne uwagi proszę przesyłać na adres: jagusinka@gmail.com
Tuż pod tym tekstem jest księga gości - możesz napisać co myślisz o moim blogu :)

PRZEPROWADZKA

Po dość długiej nieobecności postanowiłam wrócić do prowadzenia bloga o moich podróżach.

Jeśli macie ochotę mi towarzyszyć zapraszam na nową witrynę tutaj:


czytajcie, komentujcie, krytykujcie, subskrybujcie i wpisujcie się do księgi gości. Serdecznie zapraszam :)

KSIĘGA GOŚCI

KSIĘGA GOŚCI - pisz szczerze, każda opinia jest dla mnie ważna :)

Możesz tutaj napisać co myślisz o moim blogu :)

Obserwatorzy

środa, 20 czerwca 2012

Korytnica

Korytnica – wieś w Polsce położona w województwie mazowieckim, w powiecie garwolińskim, w gminie Trojanów.


Współrzędne obiektu
N 51° 43' 26,48" 
E 21° 46' 38,58" 

Pochodzący z drugiej połowy XIX w dwór został wpisany do rejestru zabytków pod nr rej.: 415 z 22.12.1992.  Obecnie jest własnością prywatną, jednak udało mi się zrobić zdjęcie. Zbudowany w stylu klasycystycznym, parterowy budynek posiada od frontu portyk cztero- kolumnowy nad którym widnieje częściowo dobudowana druga kondygnacja.

Do zespołu dworskiego należą także spichlerz i chlewnia.

Do dworu prowadzi piękna aleja dojazdowa zbudowana ze starodrzewia, który porasta także dworski park.

Korytnica w gminie Trojanów (powiat garwoliński, województwo mazowieckie) to wieś istniejąca od ok. XIII w.

Najstarszy wiarygodny zapis na ten temat pochodzi z wydanego w roku 1883 pod redakcją Filipa Sulimierskiego "Słownika geograficznego Królestwa Polskiego i innych krajów słowiańskich": "Korytnica, wieś i folwark, powiat garwoliński, gmina Sobolew, parafia Korytnica. Posiada kościół parafialny murowany i szkołę."

Odwiedzając Korytnicę nie sposób przeoczyć XVIII wiecznego Kościoła pw. św. Bartłomieja. W latach    1919–1926 został on przebudowany wg projektu J. Dziekońskiego.

W świątyni znajdują się pochodzące z 2 połowy XIX w drewniane i polichromowane rzeźby "Matka Boska Niepokalanie Poczęta" oraz "Chrystus Ukrzyżowany".



2 komentarze:

  1. Jestem pełen podziwu i szacunku do Pani za bogate opisy i ciekawe zdjęcia tworzące ten blog. Od pewnego czasu interesuję się siedzibami szlacheckimi, a tutaj mogę znaleźc dokładne dane historyczne i graficzne. Dziękuję bardzo i pozdrawiam./ Stanisław

    OdpowiedzUsuń
  2. Mało kto z obcych wie, że kościół w Korytnicy był przebogato zdobiony wewnątrz freskami. Całe sufity i ściany były pokryte kolorowymi malowidłami przedstawiającymi anioły, świętych i różne sceny. Zapewne z Nowego i Starego testamentu. Będąc dzieckiem stałem często na mszy i zadzierając głowę podziwiałem te malowidła i sceny niczym jakieś religijne komiksy. Niestety..... Bodajże w latach 90tych jakiś "światły" pod względem artystycznym proboszcz zlecił remont kościoła i wszystko po prostu zamalowano białą i żółtą farbą.... Skandal.

    OdpowiedzUsuń